2018 – Er kwamen tegen het eind van de winter van 2017 verschillende bewegingen bij elkaar in mijn werk en mijn hoofd. In de eerste plaats waren er drie uitnodigingen voor deelname aan buiten-exposities, in de tweede plaats kwam ik al zoekende een artikel tegen wat ging over de filosoof Francis Bacon [1561 -1626] en zijn ideeën over Soundhouses en als ‘ultiem movement’ vatte ik de gedachte op om, na de realisatie van materieel werk, ook digitaal het thema rondom Soundhouse verder uit te diepen.
In deze technologische utopie van Francis Bacon ‘The New Atlantis’ voorspelt hij met overweldigend voorgevoel de auditieve technieken en technologieën die alomtegenwoordig zouden zijn in de 21ste eeuw. Het feit dat Bacon spreekt over ‘Soundhouses’, als plekken waar experimentele geluiden te horen en te beleven zouden zijn, gaf voor mij de link naar de invulling van de eerder genoemde drie uitnodigingen. Ook door Soundhouse letterlijk te vertalen als ‘Geluidshuis’ kwam ik een stap dichter bij het idee om naast de materiële verbeelding ook op zoek te gaan naar een breder inhoudelijk kader, waardoor een vertaalslag binnen het SoundHouse Project ook nieuwe ideeën zou kunnen genereren, bijvoorbeeld via meerdere kunstenaars en via digitale kanalen.
De uiteindelijke resultaten in materiële zin zijn geworden: Soundhouse 1 ,2 en 3. Het digitale aspect van het project is geworden de website soundhouse.org, waarover later.